Alpen 2007
Op zondag, 9 september Gingen we met 5 motoren van start in Schoonebeek. Marielle, Arjan, Erik-jan, Herman en Hans. Gerard sloot op de 31 nabij Oberhausen aan en Ruud en Jennie waren met de motoren op de trailer al die kant op. Voordeel hiervan is wel vliegen op de kuip en geen bandenslijtage. Over banden gesproken.......komen we nog op terug



Nadat we 4 kilometer gereden hadden moest Hans stoppen ivm een brandend olielampje. Bleek loos alarm en voordeel hiervan was dat hij zijn regenpak kon aantrekken !? Niet dat het nou zo erg regende. Uiteindelijk hebben we wat spatters regen gehad.
Vervolgens gingen we voorspoedig via een mooie route naar de Vogezen.









Deze eerste dag reden we zeer weinig snelweg, maar daardoor duurde de dag wel wat langer. Niemand hoefde echter nog te hooien, dus . . . De overnachting in Motorherberg La Mouche was een succes. Goed eten, biertje en een goed bed. Een aardig stel dat de gok heeft genomen om een motorherberg te beginnen.















De volgende dag gingen we nagenoeg helemaal geen snelwegen rijden en werd het weer een lange, maar tevens schitterende motordag. De regen hadden we de vorige middag al achter ons gelaten en voor ons lagen alleen maar mooie wegen in de zon op ons te wachten. Tussen de middag bij een Frans restaurantje langs de weg ons zitten volproppen voor 12 euri











We kwamen via de Vogezen in de Jura en gingen langs schitterende wegen naar de Alpen.



En verder alleen maar hoeven denken aan de volgende bocht. Want bochten waren er genoeg. aar begonnen de bergpassen en de mooie wegen van dorpje tot dorpje en uiteindelijk moesten we de Glandon nog over om bij ons hotel La Douce Montagne te komen. We waren er net voordag het donker werd en dan smaakt bier heel best.



Hier troffen we Ruud en Jennie en het team was compleet. We hebben nog wel even gedacht aan degene die wel wilden maar niet konden en die wel konden maar niet wilden en hebben vervolgens ook voor hun bier gedronken om vervolgens van de nachtrust te gaan genieten. Foto 39.Vanaf de 2e dag hebben we schitterend mooi weer gehad. Mooie bochtige wegen met ruw maar schoon asfalt. Alle col’s met naam en faam hebben we bezocht en we hebben de sneeuw naast de weg zien liggen. We kwamen om te rijden en dat is gelukt. De dagen waren van ca. 09.00 uur tot 19.00 uur ingevuld met . . . motorrijden.



















Herman en Erik-jan zijn echter samen nog even in Grenoble wezen shoppen. Dit is een mondiale stad met vele winkels van naam en bij de BMW-shop liep Herman nog tegen een paar banden aan die hij al langer graag wilde hebben. Van die zwarten en met profiel.





Op de col de Madeleine troffen we elkaar weer die dag en aan het eind van de middag zijn Erik-jan, Gerard en Hans nog even een uurtje door gegaan om naar Val-thorens te kunnen rijden. Hans begon behoorlijk gewent te raken aan zijn nieuwe Aprilia en de motor werd dan ook vaak op de foto gezet





Minder gelukkig was Gerard met zijn motor. Nukkig gasgedrag leverde een kleine val op de top van de Galibier op. Slechts lichte krassen op de motor echter een groef op Gerard’s ziel











Ook de Yamaha reed op de profielloze banden en dat in combinatie met nukkig gasgedrag, enige gebruikssporen en hoog brandstofgebruik maakt hem voer voor de occasion-handel. We wachten af . . . Ruud leverde ’s avonds een mooi stukkie werk door de route’s van de kaart op de laptop te zetten om ze vervolgens in de tom-tom te laden. Het voorrijden van Ruud was dan ook erg mooi wark .



De nieuwe GS van Arjan bleek een prima motor voor in de bergen te zijn. Niet alleen vanwege het indrukwekkende laadvermogen, maar ook het sturen verliep opvallens soepel.



Culinair kwamen we onderweg ook goed aan onze trekken. Rare jongens die Fransen. Ze eten 2x een warme maaltijd. Integreren dus en doorkauwen. Heerlijk. Na elk middagmaal kwam de groep nog wat meer op stoom en we hebben ons goed kunnen uitleven. Radarcontroles etc. kennen ze niet in de bergen en volgens mij vinden de gendarmes het nog mooi ook. Dat zijn we dus met hun eens !!! Jennie heeft nu de vorige motor van haar broer. De Honda is klaarblijkelijk een goed keuze want ze is er behoorlijk vlot mee. Foto



Marielle was dit jaar al eerder in de bergen geweest en ook zij heeft een Honda, echter dan een off-road. On the road is ze echter ook snel en duidelijk een ervaren bochtenrijder



De motoren konden in dit gebied ook alles uit de kast trekken. Bij aankoop van zo’n ijzeren paard zou je echter standaard zo’n berg als de Crox de Fer bijgeleverd moeten krijgen. Voor in je achtertuin.










Col d'Ízoard






kasteeltje waar beroemdheden zich flink misdragen hebben met de kamermeisjes enzo, zoals een paus en ene Napoleon






de koffie werd daar dus ook duur betaald










hier wachtten wij op Herman en Erik Jan, die Grenoble banden hadden gescoord


Gerard, Hans en Erik Jan hadden nog een stukje dagtocht eraan geplakt. De rest was al opweg naar het hotel






op weg naar Col d'Iseran








en we reden door naar de volgende col, Cormet de Rosselend




voor het hotel eerst nog een glas cola in Albertville

De grillige bergen in combinatie met schone en stroeve bochtige wegen maakten het dat deze tocht een circuittraining en alle andere vormen van motortraining in zich had. Helaas komt aan alles een eind en de terug moest plaats vinden. In omgekeerde volgorde als de heenweg en op de laatste dag wel redelijk wat snelweg. Dat scheelt s´morgens een uur slapen en ´s avonds mooi op tijd weer thuis.


de terugreis, via een mooie binneweg richting Rumily / Chambéry






dat hebben ze ook, soms een (klein) recht stukkie weg


.....en toch maar weer de bocht in


en weer terug in de Vogezen voor de overnachting, de oprit van Motorherberg La Mouche


nog even het glas met elkaar heffen op de goede afloop


bed tijd, bij erik jan was het licht al vroeg uitgegaan, bij Herman nog niet


laatste foto. Richting "Autre Directions"......naar huis dus

Voor het verslag van Erik Jan, kijk op zijn site Motorgedoe

Naar boven